به گزارش مشرق، علیرضا شیخطاهری در حاشیه ششمین نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل ریلی اظهار داشت: یکی از مشکلات صنعت ریلی عدم توجه دولت به توسعه ناوگان است؛ توسعه زیرساختها توسط دولت به خوبی انجام شده است، اما دولت به اندازهای که به توسعه زیرساختها توجه دارد، تا به توسعه ناوگان توجه نکرده است.
بیشتر بخوانید:
وی ادامه داد: با وجود اتفاقات خوب در بخش ریل، کیفیت سفر با قطار هم در چند سال اخیر متحول شده است که این ناشی از همراهی راهآهن و مدیران عامل شرکتهای ریلی است.
عضو هیأت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه نگاهها در حوزه حمل و نقل مسافری ریلی همچنان دولتی مانده است، گفت: روشهای نوین بازاریابی هنوز در صنعت مسافری ریلی جا نیفتاده است.
شیخطاهری اضافه کرد: بخش خصوصی و دولتی ناکارآمدیها را به دوش یکدیگر میاندازند و این منطقی نیست، در حالی که هر یک برای رشد صنعت وظایفی دارند.
وی درباره افزایش سرعت قطارها گفت: در مورد سرعت، تابع قوانین راهآهن هستیم و عوامل زیادی در سرعت تاثیرگذار هستند.
عضو هیأت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی همچنین درباره ظرفیت قطارهای در سیر و تعداد صندلی اشغال شده گفت: با وجود تلاشهای مجموعه راهآهن و شرکا نزدیک به یک سوم ظرفیت فعلی قطارهای در سیر تکمیل نمیشود و تا زمانی که این 30 درصد تکمیل نشود، اشتباه است، تا به دنبال ظرفیت جدید باشیم.
شیخطاهری تاکید کرد: روشهای نوین بازاریابی در پر کردن صندلیهای قطار مؤثر است.
* نسبت به افزایش 10 درصدی قیمت بلیت قطار معترضیم
وی درباره پیشنهاد شرکتهای ریلی مبنی بر افزایش قیمت بلیت قطار، بیان کرد: آخرین بار زمستان 94 بود که قیمتهای بلیت قطار افزایش یافت. هر سال در کشور ما تورمی حدود 10 درصد وجود دارد و از آنجا که هزینههای نیروی انسانی برای شرکتهای ریلی در کنار هزینههای ارزی مدنظر است، ضرورت دارد نسبت به افزایش قیمت بلیت قطارها و واقعی شدن نرخها بازنگری شود.
عضو هیأت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی بیان کرد: ضرورت داشت در سالهای 95 و 96 بسته به میزان تورم نسبت به افزایش اندک قیمت بلیت قطارها اقدام میشد که نشد. بنابراین تراز شرکتهای مسافری ریلی منفی شد و اگر این ادامه داشت، شرکتها زیاندهتر میشدند.
شیخطاهری اظهار داشت: در دنیا حاشیه سود ریلی مسافری عدد بالایی نیست و سرمایهگذارانی که در این حوزه ورود کردهاند، حق دارند سود مناسب طلب کنند.
وی بیان کرد: امسال ابتدا مقرر شد پیشنهاد افزایش میانگین 20 درصدی قیمت بلیت قطار در دستور کار قرار گیرد، در حالی که دستمزد پرسنل هر ساله حدود 10 درصد افزایش داشته است.
عضو هیأت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی افزود: متاسفانه سازمان حمایت با افزایش 20 درصدی بلیت قطار موافقت نکرد و فقط با رقم 10 درصد موافقت شد که ما به افزایش 10 درصدی نرخها معترض هستیم.
شیخطاهری با تاکید بر اینکه تلاش میکنیم، مابهالتفاوت افزایش 10 درصدی قیمت بلیتها را با افزایش بهرهوری جبران کنیم، گفت: افزایش 10 درصدی نرخ بلیت قطار برای بلیتها از اول تیر ماه اعمال شده است.
*ایمنسازی واگنهای با عمر بالای 30 سال
وی اظهار داشت: واگنهای بالای 30 سال باید ایمنسازی و بازسازی شود و توجه شود که خارجسازی آنها در دستور کار نیست، زیرا اگر تعمیر کامل شوند، این واگنهای مسافری تا 15 سال دیگر امکان ادامه فعالیت دارند.
عضو هیأت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی با بیان اینکه شرکتهای ریلی توان مالی این بازسازیها را ندارند، گفت: در حال حاضر 400 دستگاه واگن با عمر بالای 30 سال در ناوگان مسافری فعال است که اغلب مربوط به شرکت رجا است و بازسازی آنها 300 میلیارد تومان سرمایه میخواهد.
شیخطاهری ادامه داد: در خواست ما از راهآهن جمهوری اسلامی این است که برنامه زمانبندی مشخصی ارائه دهد تا واگنها به مرور بازسازی شود.
وی اضافه کرد: هزینه بازسازی نیمهعمر حدود 800 میلیارد تومان خواهد بود.
وی که مدیرعامل شرکت بنریل که زیرمجموعه بنیاد مستضعفان است، درباره این شرکت ریلی نیز گفت: در حال حاضر 131 دستگاه واگن مسافری با عمر متوسط 10 ساله داریم و 88 درصد واگنهای بنریل ویژه 4 تخته است.
شیخطاهری افزود: برنامه توسعه بنیاد مستضعفان تا پایان امسال است که ما نیز به عنوان زیرمجموعه بنیاد تعداد واگنهای خود را به بیش از 200 دستگاه واگن مسافری میرسانیم. در این راستا در نمایشگاه حمل و نقل ریلی تفاهم، نامهای با واگنسازهای پلور سبز و واگن پارس امضا کردیم.
وی اضافه کرد: با هدف فعال سازی تولیدکنندگان داخلی در حوزه واگن تفاهمنامهای به ارزش هزار میلیارد ریال در حوزه واگن در نمایشگاه به امضا رسید که در قالب دو تفاهم نامه بود و 30 دستگاه واگن مسافری تولید و تحویل بنریل میشود.
عضو هیأت مدیره انجمن حمل و نقل ریلی تاکید کرد: این تفاهم نامه موجب میشود، چراغ واگنسازهای ما حداقل برای 2 سال روشن باشد.